برنامه­ نویسی، کدنویسی و  Open Maple API

//برنامه­ نویسی، کدنویسی و  Open Maple API

برنامه­ نویسی، کدنویسی و  Open Maple API

برنامه نویسی

میپل زبان برنامه نویسی کاملی به شما ارائه می­دهد که با استفاده از آن می­توانید توابع، رویه­ ها و الگوریتم­ های مرسوم را بنویسید. درحقیقت 95% درصد الگوریتم­ های ریاضی در میپل به زبان برنامه نویسی خود میپل نوشته شده­ اند. در اینجا مثال ساده­ ای از یک برنامه ­ی میپل آورده شده­ است:

چنین برنامه­ هایی به همه­ ی توابع ریاضیاتی میپل دسترسی دارند و از نوع داده ­های پیشرفته مثل سمبل­ ها، چندجمله­ ای ها، اعداد صحیح با دقت دلخواه و اعداد نقطه شناوری استفاده می­کنند.

تولید کد

یک برنامه­ ی میپل می­تواند به کد منبع تعدادی از زبان­های مختلف ترجمه شود: C ، Fortran ، Java ، JavaScript ، C# ، MATLAB® ، Perl ، Python ، Visual Basic ، R ، Basic . در زیر مثالی از یک رویه­ ی میپل که به C و MATLAB® نوشته شده است آورده شده است:

در زیر مثالی از یک رویه­ ی ترجمه شده به Fortran و Java آورده شده است:

 

رویه ترجمه شده به زبان C# و Visual Basic در زیر ارئه شده است:

 

 

تولید کد: یک مثال کاربردی

میپل می­تواند برای استنتاج معادلات مدل برای یک بازوی روبات و حل معکوس مسائل دینامیک و سینماتیک مورد استفاده قراربگیرد. همان طور که تعداد درجات آزادی زیاد می­شود این معادلات بسیار بزرگ می­شوند. در انتها از تولید کد، برای تبدیل معادلات تولید شده به شکلی که بتواند درون یک موتور شبیه­ سازی یا یک کنترلگر تعیبه شده درون آن بکار گرفته شود استفاده می­شود.  

در ابتدا ماتریس تبدیل کلی برای یک مفصل ربات را محاسبه می­کنیم:

 

سپس پارامترها را برای یک ربات با 3 بازو به کار می­بریم و ماتریس تبدیل را برای نوک ربات نسبت به پایه آن محاسبه می­کنیم:

 

اکنون با هدف محاسبه­ ی زوایای تمام مفاصل ربات، مسیری برای نوک ربات برای دنبال کردن تعریف کنید تا به زیر برسید:

 

عبارت برای \theta_4 چندین صفحه است که در اینجا نمایش داده نمی­شود با این وجود شما می­توانید با کلیک بر دکمه­ ی زیر کد C را برای \theta_4 تولید کنید.

پس از کلیک بر دکمه فوق نتیجه زیر نمایش داده می­شود

 

 

OpenMaple API

میپل به شما اجازه می­دهد تا توابع خارجی نوشته شده به C ، Java و Fortran را فراخوانی کنید. نتایج به میپل جایی که بتوانید با آنها کار کنید بازگردانده می­شوند. با استفاده از OpenMaple API شما می­توانید میپل را از یک برنامه­ ی خارجی فراخوانی کنید. این بدان معناست که شما می­توانید از برنامه ­ی خودتان به همه­ ی توان ریاضیاتی در دسترس میپل بهره ببرید.

OpenMaple API هم اکنون برنامه­ های نوشته شده به C ، Java و Visual Basic پشتیبانی می­کند.

 

2019-10-23T11:13:29+00:00 0 Comments

About the Author:

Avatar
کارشناسی ارشد فیزیک، علاقه مند به محاسبات عددی و شبیه سازی های علمی ، چندین سال تجربه انجام انواع پروژه های مرتبط
error: